Trias Pedagogica is ervaren in het uitvoeren van oudertrainingen over diverse (taboegevoelige) onderwerpen bij migrantengezinnen. Dit doen wij in de vorm van opvoeddebatten, een reeks van zeven bijeenkomsten waarin ouders met elkaar in gesprek gaan over de opvoeding.
Tijdens deze reeks opvoeddebatten focussen we op de eigen kracht van vaders: Hoe kunnen zij zelf samen met hun partners en in hun eigen omgeving ervoor zorgen dat hun kinderen zich gezond en veilig ontwikkelen?
Om het zo toegankelijk mogelijk te maken, zijn de opvoeddebatten laagdrempelig ingericht: ze worden georganiseerd op een locatie naar keuze, op aangepaste tijdstippen (avonden/weekenden), en de trainers matchen met de groep qua cultuur/etniciteit. Tevens biedt Trias Pedagogica de mogelijkheid tot individuele begeleiding voor ouders die naast de opvoeddebatten behoefte hebben aan extra ondersteuning. Ook deze vorm is laagdrempelig en draagt bij aan het voorkomen van verdere problemen en de vroegtijdige inzet van hulp om zo zwaardere vormen van jeugdhulp te voorkomen.
Trias Pedagogica is gespecialiseerd in het doorbreken van taboe en het vergroten van de opvoedkundige vaardigheden van migrantenouders o.a. ter preventie van huiselijk geweld en overlast/crimineel gedrag. Vaders worden zich bewust van hun eigen rol in het gezin en hoe zij samen met hun partner hun kinderen kunnen opvoeden. Bij dit bewustwordingsproces krijgen de vaders praktische tips en handvatten aangereikt, gebaseerd op pedagogische inzichten in een interculturele context.
Het is belangrijk om bij nieuwe groepen eerst de basis opvoedvaardigheden van ouders te vergroten en een vertrouwensband te creëren binnen de groep alvorens er dieper in wordt gegaan op taboegevoelige/specifiekere onderwerpen.
Hiervoor begint Trias Pedagogica op alle thema’s (Huiselijk Geluk, Gezonde Leefstijl, Gevoelens & Intimiteit etc.) altijd met vier basis opvoeddebatten waarin o.a. aandacht wordt besteed aan de manier waarop de ouders zelf zijn opgevoed; de normen en waarden die zij belangrijk vinden; de taakverdeling binnen de opvoeding; en het vinden van de balans tussen de opvoeding thuis - op school - op straat.
Nadat de ouders de basis opvoeddebatten hebben gevolgd wordt er in de drie vervolg opvoeddebatten specifiek aandacht besteed aan een onderwerp naar keuze, die bepaald wordt in samenspraak met ouders, de opdrachtgever en andere partners in het gebied. Tijdens de laatste bijeenkomst van elke reeks worden er diverse professionals uitgenodigd om op een laagdrempelige manier het gesprek aan te gaan met de ouders over het desbetreffende onderwerp van die reeks.
Huiselijk Geluk
Binnen de vervolg opvoeddebatten over het thema Huiselijk Geluk wordt er specifiek aandacht besteedt aan de preventie van huiselijk geweld (wij gebruiken de term ’huiselijk geluk’).
Binnen deze drie opvoeddebatten wordt aandacht besteed aan elementen die huiselijk geluk bevorderen (communicatie, structuur etc.) en belemmeren (huiselijk geweld). Tijdens deze debatten wordt gebruik gemaakt van het door ons ontwikkelde bordspel Huiselijk Geluk. Dit bordspel is ontwikkeld in opdracht van de gemeente Amsterdam, afdeling Jeugd & Zorg, om ouders en kinderen op een speelse manier in gesprek te laten gaan over huiselijk geluk en huiselijk geweld. Zoals eerder al genoemdsluit tijdens het laatste opvoeddebat een professional aan die dieper ingaat op het thema. Voor huiselijk geluk is dit bijvoorbeeld Veilig Thuis (algemeen) of Arkin (verslaving).
In het kader van huiselijk geluk geven ouders soms aan dat het huiselijk geluk wordt beïnvloed door volwassen (18+) kinderen die thuis blijven wonen en financieel niets bijdragen aan het huishouden. Hierdoor ontstaat er niet alleen frictie tussen de ouders en kinderen, maar ook tussen de ouders onderling. Voor groepen waarbij dit probleem speelt, heeft Trias Pedagogica een aangepast programma van Huiselijk Geluk (Huiselijk Geluk & Financiën), waarbij extra aandacht wordt besteed aan financiële opvoeding en de invloed van geld op huiselijk geluk. Tijdens het laatste opvoeddebat sluit een lokale organisatie (bijvoorbeeld SEZO, MaDi, Combiwel) aan om de ouders te informeren over de zaken die veranderen als een kind 18 wordt.
Gezonde Leefstijl
Binnen de vervolg opvoeddebatten over het thema Gezonde Leefstijl wordt aandacht besteed aan gezonde voeding, voldoende slaap en voldoende beweging.
Tijdens deze debatten wordt gebruik gemaakt van het door ons ontwikkelde bordspel Gezonde Leefstijl. Dit bordspel is ontwikkeld in opdracht van de gemeente Amsterdam, programma ‘Zo Blijven Wij Gezond’, om ouders en kinderen op een speelse manier in gesprek te laten gaan over een gezonde leefstijl.
Voor het thema Gezonde Leefstijl wordt er in overleg met de opdrachtgever en de groep gekeken welke professionals er kunnen aansluiten tijdens het laatste debat.
Gevoelens & Intimiteit
Binnen de vervolg opvoeddebatten over het thema Gevoelens & Intimiteit wordt aandacht besteed aan de bewustwording van ouders als het gaat om open communicatie en voorlichting op het gebied van gevoelens, seksuele vorming en intimiteit.
De kennis van ouders over de seksuele ontwikkeling – en alle elementen die daarbij komen kijken – wordt vergroot en de ouders krijgen praktische tips en handvatten om het gesprek hierover aan te gaan met hun kinderen en hun kinderen bewust te maken van eventuele risico’s. Tevens krijgen ouders en hun kinderen de gelegenheid om onder begeleiding het eerste gesprek aan te gaan over dit taboegevoelige onderwerp.
Tijdens deze debatten wordt gebruik gemaakt van het door ons ontwikkelde bordspel ‘Gevoelens & Intimiteit’, wat ervoor zorgt dat ouders en kinderen op een speelse manier met elkaar in gesprek kunnen gaan over gevoelens, seksuele vorming en intimiteit. Ook wordt er aandacht besteed aan vrije partnerkeuze en huwelijksdwang. Tijdens het laatste debat sluit Qpido aan met een voorlichting over de risico’s van social media.
Ontsporing & Vervreemding
Binnen de vervolg opvoeddebatten over het thema Ontsporing & Vervreemding wordt aandacht besteed aan de preventie van radicalisering (wij gebruiken de term “Ontsporing & Vervreemding”).
Er wordt stilgestaan bij het proces van radicalisering en er wordt dieper ingegaan op risicofactoren én beschermende factoren.
De focus binnen de debatten ligt op wat ouders zelf kunnen doen om hun kinderen te behoeden voor ontsporing en vervreemding. Tijdens de debatten wordt gebruik gemaakt van het door ons ontwikkelde kaartspel Ontsporing & Vervreemding, waarbij ouders op een speelse manier met elkaar in gesprek gaan over o.a. opvoeding, communicatie, school, sociale omgeving en media. Bij het laatste debat sluiten professionals uit de buurt aan.
Veiligheid in de Buurt
Binnen de vervolg opvoeddebatten over het thema Veiligheid in de Buurt wordt aandacht besteed aan de rol van ouders om hun kinderen te behoeden voor risicovol gedrag: wat kunnen zij doen om hun jongeren te helpen bij deze problemen, hoe kunnen zij tijdig signaleren dat hun kinderen de verkeerde kant op gaan en waar kunnen zij terecht voor vroegtijdige hulp en ondersteuning?
De ouders krijgen praktische tips en handvatten om het gesprek hierover aan te gaan met hun kinderen, hun partner, hun sociale netwerk en professionals.
Jongeren van de Toekomst
Daarnaast biedt Trias Pedagogica een uitgebreidere variant van zes vervolg opvoeddebatten aan waarin ouders en kinderen parallel aan elkaar in gesprek gaan over verschillende thema’s.
In plaats van te focussen op het negatieve (werkloosheid, schooluitval, criminaliteit, overlast etc.), wordt er gekeken naar het positieve: mogelijkheden die jongeren hebben om een succesvol en gelukkig leven te leiden. We vinden het belangrijk om jongeren bewust te maken van de kansen die Nederland biedt, in plaats van te focussen op discriminatie en uitsluiting.
Trias Pedagogica gebruikt hiervoor de term ‘Jongeren van de Toekomst’. Hierin wordt aandacht besteed aan het vergroten van de kennis van ouders en jongeren over de risicofactoren en de beschermende factoren voor vervreemding van de samenleving en het afglijden naar crimineel gedrag. Ouders en jongeren zullen in eerste instantie apart van elkaar aan de slag gaan. De jongeren gaan met elkaar in gesprek over hun identiteit, het opgroeien in twee culturen, omgaan met discriminatie en tegenslagen, maar vooral ook over hun wensen en kansen voor de toekomst. Een belangrijk element hierbij is ook de communicatie met de omgeving: welke informatie deel je bijvoorbeeld wel/niet met je ouders; en hoe kun je het beste met hen in gesprek gaan?
Parallel hieraan zullen de ouders met elkaar in gesprek gaan over hun rol om hun kinderen te behoeden voor risicovol gedrag: wat kunnen zij doen om hun jongeren te helpen bij deze problemen, hoe kunnen zij tijdig signaleren dat hun kinderen de verkeerde kant op gaan en waar kunnen zij terecht voor vroegtijdige hulp en ondersteuning?
Ook de ouders krijgen praktische tips en handvatten om het gesprek hierover aan te gaan met hun jongeren.
Tijdens de laatste sessie gaan de jongeren onder begeleiding met hun ouders in gesprek over hun eigen gedrag en denken ze samen na over mogelijke zinvolle dagbesteding (hobby’s, sport, school, werk). Elementen uit het door ons ontwikkelde kaartspel ‘Ontsporing & Vervreemding’ worden hierbij ingezet.
Dit kaartspel is ontwikkeld om op een speelse manier met elkaar in gesprek te laten gaan over de opvoeding, communicatie, school/werk, sociale omgeving en mediagebruik. Daarnaast worden lokale samenwerkingspartners uitgenodigd om aan te sluiten bij de debatten.
Ouders:
Kinderen:
Enkele maanden na afloop van de reeks opvoeddebatten organiseert Trias Pedagogica een terugkomdag voor elke groep ouders. Dit is een serie van drie bijeenkomsten waarin wordt ingegaan op de veranderingen die de ouders hebben doorgevoerd na de debatten en eventuele problemen waar zij nog tegenaan lopen. De ouders vinden het vaak erg fijn om onder begeleiding bijeen te komen met de groep om zo casussen te bespreken en alternatieve oplossingen met elkaar door te nemen. Ook wordt er gekeken naar de behoeftes van de ouders voor verdere opvoedondersteuning.
Al de informatie over de opvoeddebatten is ook terug te vinden in onze brochure.
Trias Pedagogica is samenwerkingspartner van Social Pact, een alliantie van bewoners, maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven en professionals uit Amsterdam Zuidoost. | lees meer »
Praktische training hoe betrek je vaders bij de opvoeding voor professionals van arts tot OKT | lees meer »
Er zijn momenteel geen berichten online (met deze selectie)...
Ouders kunnen veel baat hebben bij een uitwisseling van ervaringen met andere ouders. Op basis van gelijkwaardigheid komen ze vaak tot mooie oplossingen voor hun opvoedproblemen, blijkt wel bij twee bijzondere initiatieven in Groningen en Amsterdam. Artikel in Augeo Magazine, auteur Annette Wiesman. | lees meer »